wspolczesna nauka
Komentarze: 0
Nauczanie w XXI wieku
Współczesna Technologia Informacyjna wyrosła na bazie zastosowań komputerów i odgrywa przełomową rolę w działalności zawodowej pojedynczego człowieka i w życiu społeczeństw. Stała się równie ważna jak umiejętność czytania i pisania. Jej upowszechnianie się wywiera wielki wpływ na kształt współczesnej szkoły i przebiegający w niej proces kształcenia.
Poziom techniczny i możliwości Technologii Informacyjnej umożliwia wzrost wymagań stawianych tradycyjnym lekcjom. Na pewno do przełamania pozostała jeszcze bariera psychologiczna. Mało kto jeszcze wyobraża sobie, by klasa wirtualna mogła zastąpić klasę tradycyjną lub by wykładowca prowadzący kurs wirtualnie mógł konkurować jakości i efektywności nauczania z tradycyjnym. Tymczasem za formą wirtualną przemawiają głównie:
* wymiana informacji - poczta elektroniczna , grupy dyskusyjne lub umieszczenie informacji w bazie danych,
* planowanie czasu i przydziału zasobów,
* wspólne opracowywanie i realizowanie projektów,
* wspólne tworzenie i współdzielenie dokumentów, które mogą zawierać tekst, grafikę, prezentacje, dźwięk, sekwencje wideo,
* zarządzanie i obieg dokumentów - biblioteki (bazy danych dokumentów), pomagające użytkownikom przechowywać, współdzielić, rozsyłać i śledzić istotne dla nich opracowania, raporty itp.,
* wykorzystanie zasobów internetu,
* umożliwia tworzenie własnych, specjalizowanych baz danych oraz aplikacji.
W większości przypadków barierą dla nauczania na odległość jest brak znajomości rzeczywistych możliwości tych narzędzi i brak zaufania do tej formy prowadzenia zajęć. Dobrze przygotowana i prowadzona lekcja wirtualna, z zastosowaniem najnowszych osiągnięć TI, może nie tylko konkurować z tradycyjnym sposobem prowadzenia zajęć, ale być w wielu przypadkach od nich efektywniejszą. Oczywiści że, nic nie zastąpi kontaktu bezpośredniego nauczyciela z uczniem. Na odległość na pewno nie da się uczyć wielu przedmiotów, zwłaszcza tych praktycznych gdzie zasady bezpieczeństwa wymagają nadzoru instruktora. Ale jest też spora grupa przedmiotów które TI może nie tylko wzbogacić i ułatwić ale wręcz umożliwić ich przeprowadzenie. Szczególnego znaczenia nabiera udział w lekcji ucznia chorego, niepełnosprawnego itd.
Dodaj komentarz