lis 30 2010

mozliwosci


Komentarze: 0

Nauka przez Internet staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Za pośrednictwem Internetu można realizować kursy doskonalenia zawodowego a nawet ukończyć studia. Jednak ta forma nauki bardzo powoli zdobywa sobie pozycję - klasyczne metody nie oddają łatwo pozycji. Niekoniecznie przychylni zmianom są też sami nauczyciele, uczniowie czy studenci. 

 
Zdalna nauka zasadniczo ogranicza koszty nauki. E-student nie musi też tracić czasu na dojazdy czy odwołane zajęcia. Studenci i kursanci sami dostosowują tempo nauki do swoich możliwości, poziomu percepcji oraz posiadanego czasu - proces przyswajania wiedzy za pośrednictwem Internetu jest bowiem niezależny od tempa pracy grupy i wykładowcy, a jednym ograniczeniem jest terminarz sesji egzaminacyjnej. 

Ważnym atutem tej metody przyswajania wiedzy jest pełne uniezależnienie się od "klasycznej" infrastruktury uczelnianej - zbędne są sale wykładowe, ćwiczeniowe czy seminaryjne - naukę można bowiem prowadzić praktycznie z dowolnego miejsca. Wystarczy tylko posiadać komputer i mieć dostęp do Internetu, a uzyskuje się informacje praktycznie o wszystkich aspektach związanych z nauką - począwszy od zdobytych ocen, terminach czy też zasadach płatności, a na materiałach dydaktycznych, komunikacji z firmą szkoleniową lub uczelnią i wykładowcami skończywszy


Dyplom przez Internet? 

Weryfikacja wiedzy zdobywanej w e-uczelni odbywa się dwojako. Podczas sesji egzaminacyjnej, która odbywa się raz w semestrze, e-student przystępuje do "klasycznych" egzaminów końcowych. Egzaminy te przeprowadzane są po zakończeniu wykładów w formie pisemnej bądź ustnej. Przed przystąpieniem do egzaminu każdy student zobowiązany jest do udokumentowania swojej tożsamości przez okazanie dowodu osobistego. Uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich egzaminów końcowych jest równoznaczne z otrzymaniem promocji na następny semestr. Nieprzystąpienie do egzaminu końcowego lub uzyskanie negatywnej oceny z egzaminu wiąże się z koniecznością ponownego jego zdawania w sesji egzaminacyjnej poprawkowej. 

Dodatkowo, w czasie semestru, e-student może samodzielnie sprawdzić poznaną wiedzę wykorzystując do tego dostarczone wraz z wykładami interaktywne testy. Tradycyjne kolokwia i zaliczenia ustne zastąpione zostały przez elektroniczne testy wypełniane w na stronach WWW. Odpowiedzi przesyłane są do osób prowadzących kurs. Prowadzący wysyła informację zwrotną do studentów, ale także prowadzi konsultacje na odległość.

Oczywiście egzaminy końcowe i dyplomowe muszą odbywać się w sposób tradycyjny - na dyplom uzyskany wyłącznie podczas studiów zdalnych trzeba będzie jeszcze nieco poczekać.

Na polskich uczelniach

Uniwersytet Warszawski już w 1999 r. powołał międzywydziałową jednostkę - Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji (COME). COME promuje i koordynuje działania UW w multimedialnej edukacji otwartej, prowadzi otwarte kursy z elementami e-learningu. Centrum wspomaga też przygotowanie nauczycieli akademickich do wymagań stawianych przez nowe formy edukacyjne. Część z oferty COME to kursy bezpłatne, za inne zainteresowani muszą płacić. 

W czerwcu 2001 roku Ośrodek Kształcenia na Odległość (OKNO) otworzyła Politechnika Warszawska. Uczelnia kształci przez Internet na takich specjalnościach jak informatyka przemysłowa, inżynieria komputerowa, techniki multimedialne czy mechatronika. Studia trwają cztery lata, ale można je rozciągnąć do ośmiu lat.

W 2002 roku w sieci pojawił się projekt Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej w Lublinie i Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi nazwany Polskim Uniwersytetem Wirtualnym. Na przestrzeni dwóch lat kilkaset osób postanowiło, dzięki uczestnictwu w tym projekcie, zdobyć stopień inżyniera lub licencjata. 


Doskonalenie umiejętności czyli e-kursy

W sieci, poza ofertami studiów, można skorzystać także z różnego rodzaju kursów. Największą popularnością cieszą się kursy języków obcych. Popularne są też kursy podnoszące kwalifikacje pracowników. Wykorzystują je duże przedsiębiorstwa, w których za pomocą wewnętrznych sieci komputerowych pracownicy mogą się stale szkolić. Dzięki nowoczesnym technikom właściciele dużych firm mogą zaoszczędzić na wynajęciu sal i zatrudnieniu wykładowców, a także umożliwić pracownikom dostęp do informacji o każdej porze dnia i nocy. W zależności od potrzeb uczestników przedmiotem szkolenia mogą być np. podstawy technik informatycznych, użytkowanie komputerów, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafika menedżerska i prezentacyjna czy usługi w sieciach informatycznych. Uczestnicy kursów elektronicznych uczą się ponadto efektywnej pracy w sieci przy wykorzystaniu oferowanej im infrastruktury informatycznej. 


Przyszłość w e-nauce? 

Edukacja przez Internet ma wielu przeciwników. Krytykują oni zwłaszcza brak tradycyjnej relacji mistrz - uczeń. Wykorzystanie e-nauczania w polskich uczelniach wciąż znajduje się na etapie początkowym. Nieliczne ośrodki prowadzą zaawansowane prace nad e-learningiem. Zdecydowana większość dopiero podejmuje pierwsze inicjatywy i prowadzi początkowe projekty. Przeszkodą utrudniającą korzystanie z tej metody nauczania jest brak strategii rozwoju e-edukacji w Polsce, brak odpowiednich regulacji prawnych i zachęt finansowych ze strony państwa. Nie bez znaczenia są również wysokie koszty dostępu do Internetu a także mentalność nauczycieli oraz uczniów, odnoszących się z nieufnością do nowych metod nauczania.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz